Hierom is een anchor tekst belangrijk

In het artikel met het stappenplan om jouw website te analyseren op verbeterpunten kwam het onderwerp van vandaag al even aanbod; anchor teksten. Een belangrijk onderdeel voor je SEO en daarmee de positionering van jouw website. Simpel gezegd is een anchor tekst – ook wel de ankertekst of linktekst genoemd – de tekst waarmee een link gekoppeld is. Volg je het nog?

Anchor tekst SEO

Dit is een anchor tekst
Een anchor tekst is dus de tekst waarmee je linkt. Zo’n anchor tekst is over het algemeen te herkennen aan dat deze gekleurd en/of onderstreept is. De anchor tekst kan linken naar een pagina van dezelfde website, maar ook naar een andere website. Al met al is een anchor tekst altijd klikbaar en verwijst het naar een andere pagina.

De invloed van…
Wil je hoger komen in de zoekresultaten van Google, dan zijn goede anchor teksten belangrijk. Ontvang je een link van een website met een hoge domein autoriteit, dan voegt dit behoorlijk wat toe aan de autoriteit van jouw website. Ook ontvang je meer bekendheid en vergroot je de kans op potentieel direct verkeer via de linkende website. Pas alleen wel op met black hat!

In het begin van SEO werd de ranking van een website bepaald door onder andere het aantal verwijzende links naar de site, maar ook door het plaatsen van een zoekwoord in de anchor tekst van deze links. Al snel werd hier misbruik van gemaakt en probeerde men zoveel mogelijk (betaalde) links naar hun website te krijgen. Hiermee zorgen zij ervoor dat elke link een anchor tekst bevatte waarop zij uitsluitend wilden worden gevonden. Ook wel ‘black hat’ SEO-praktijken genoemd.

In 2012 werd deze strategie geüpdatet. Google Penguin gaf aan ‘black hat’ SEO-praktijken aan te pakken. Dit betekende dat overdreven gebruik van linkbuilding werd aangepakt en de ranking van websites die hier massaal gebruik van maakten volledig instortte.

Anchor tekst SEO

De juiste anchor teksten
Wil jij zelf aan de gang met anchor teksten, pas dan wel op met het verkeerde gebruik van anchor teksten. Het onjuiste gebruik kan namelijk leiden tot het ontvangen van een penalty vanuit Google. En dat schaadt de ranking van jouw website.

Wat je beter kunt doen is het plaatsen van de anchor teksten op de juiste manier. Bijvoorbeeld in:

  • De paginatitel/blogpost-titel – dit wordt de metatitel (titel van het zoekresultaat in zoekmachines);
  • De zoekwoorden – het woord waarmee je wil ranken;
  • Zoekwoorden + – deze anchor tekst bevat één van jouw zoekwoorden, aangevuld met andere woorden;
  • Gedeeltelijke zoekwoorden – een anchor tekst die een deel van jouw primaire zoekwoorden bevat;
  • De volledige URL- met en zonder www ervoor;
  • De merknaam – bijvoorbeeld de naam van jouw onderneming;
  • Home-URL – met en zonder www ervoor;
  • Geen tekst – gelinkte afbeelding zonder alt-tekst;
  • Natuurlijk – een anchor tekst die niet gebruikmaakt van een zoekwoord, bijvoorbeeld ‘hier’ en ‘dit artikel’.

Van bovenstaande anchor teksten zijn de Home-URL en de volledige URL’s met ‘www’ ervoor de belangrijkste. Ook de paginatitel/blogpost-titel is van belang om op te letten.

Het effect van de juiste anchor teksten
Door anchor teksten op de juiste manier in te zetten kan het je veel opleveren. Door energie te steken in kwalitatieve backlinks met een hoge relevatie en gebruik te maken van verschillende anchor teksten bijvoorbeeld. Vermijd daarnaast de oude manier (black hat) waarop anchor links werden gebruikt. Kwaliteit boven kwantiteit dus!

Style Creations

Wat is jouw ultieme SEO tip? Hoe zorg jij ervoor dat potentiële klanten jouw vinden? Hoe maak jij gebruik van een anchor tekst?

Neem contact op

Blijf op de hoogte; volg Style Creations op Facebook en/of LinkedIn.

2018-03-29T21:33:14+00:00 maart 29th, 2018|Online Communicatie|0 Comments

Leave A Comment