Het Instagram algoritme van 2018

Met regelmaat worden de algoritmes van social media kanalen aangepast. Een algoritme bestaat uit allerlei regels die bepalen hoe jij als gebruiker iets te zien krijgt. Voor nieuwsoverzichten op social media wordt dus gebruik gemaakt van zo’n algoritme. Want zou je alle berichten die geplaatst worden op bijvoorbeeld Instagram of Facebook voorbij zien komen… Dan is er geen doorkomen meer aan! Daarom worden de berichten waarvan wordt verwacht dat ze jou interesseren eruit gefilterd om een zo fijn en persoonlijk mogelijke feed te krijgen. Begin dit jaar is het Instagram algoritme aangepast. Hier was toentertijd veel onduidelijkheid over. Inmiddels is er meer over bekend en daarom de belangrijkste punten op een rij in combinatie met handige tips die kunt gebruiken voor meer bereik op zowel jouw persoonlijk Instagram-account als een Instagram bedrijfsprofiel.

Instagram algoritme

Zo wordt de feed opgebouwd
Voor het opbouwen van de feed wordt binnen Instagram gebruik gemaakt van machine learning. Dit houdt in dat op basis van jouw gedrag een zo persoonlijk mogelijke tijdlijn wordt samengesteld. Verder zijn er drie basis factoren die Instagram hanteert voor het samenstellen van een Instagram feed.

  1. Interesse: Instagram bepaalt op basis van de manier waarop jij Instagram gebruikt hoe interessant jij een nieuwe post gaat vinden;
  2. Nieuwheid: Nieuwe posts krijgen voorrang op posts van een paar weken oud. Wel kun je oudere posts terugvinden in jouw Instagram feed naarmate je verder naar beneden scrollt;
  3. Relatie: Doordat gebruikers hebben aangegeven veel waarden te hechten aan berichten van hun familie en vrienden hebben posts van personen waarvan jij vaker iets liket, waarin je getagd wordt of waarop je een comment achter hebt gelaten sneller weergegeven.

Verder wordt er rekening gehouden met hoe vaak je als gebruiker Instagram opent, hoeveel accounts je volgt en hoelang je Instagram gebruikt.

Instagram algoritme

Waar je rekening mee moet houden
Wil je als bedrijf zijnde zichtbaar worden op Instagram, dan heb je wellicht iets aan de volgende tips om meer bereik te creëren:

  1. Maak gebruik van stories; stories maken namelijk geen deel uit van de normale tijdlijn en kunnen een groot deel van je volgers bereiken zonder dat je gebruik hoeft te maken van Instagram-advertenties;
  2. Plaats berichten die jouw doelgroep leuk vindt;
  3. Ga de interactie aan! Probeer binnen één uur te reageren op reacties die mensen plaatsen op jouw posts. Like foto’s van jouw volgers en geef reacties van minimaal vier woorden of meer. (Reacties korter dan vier woorden worden snel gezien als spam door Instagram aangezien bots veelal reageren met één of twee woorden.);
  4. Bij een post kun je gebruik maken van maximaal 30 hashtags. Echter werd voorheen geadviseerd als bedrijf zijnde slechts gebruik te maken van maximaal negen hashtags. Inmiddels wordt geadviseerd er slechts vijf te gebruiken! Kies dus de best passende hashtags uit voor een foto die je plaatst. Varieer in hashtags, wees dus creatief. Gebruik je constant teveel of dezelfde hashtags, dan loop je de kans een shadowban te krijgen. Posts die je dan plaatst worden in dat geval tijdelijk niet meer weergegeven in het overzicht van een hashtag.

Style Creations

Hoe gebruik jij Instagram voor jouw onderneming? Wat is voor jou de ultieme tip voor meer bereik? Was jij op de hoogte van het aangepaste Instagram algoritme?

Neem contact op Online Communicatie

2018-08-03T14:45:50+00:00juli 20th, 2018|Online Communicatie|0 Comments

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.