Waar Instagram in december 2016 ‘nog maar’ 600 miljoen actieve gebruikers per maand telde stond de teller begin mei al op 700 miljoen! Een enorme hoeveelheid die in een razend tempo verder groeit. Reden genoeg om Instagram eens goed onder de loep te nemen. Wat kun je nou eigenlijk met Instagram? Welke voordelen heeft het social media kanaal voor een bedrijf? Hoe werkt een Instagram bedrijfsprofiel en hoe creëer je bereik op dit populaire social media kanaal? In dit artikel beantwoord ik deze vragen en geef ik een aantal handige tips.

Instagram bedrijfsprofiel

Wat kun je met Instagram?
Instagram is een sociaal netwerk waarmee gebruikers gratis(!) foto’s en video’s kunnen delen. Het social media kanaal is bedoelt voor gebruik op een smartphone en biedt zowel mogelijkheden voor particuliere gebruikers als bedrijven.

Bij het plaatsen van een foto kun je gebruik maken van een filter. Ook voeg je eenvoudig een beschrijving toe, wat hashtags en tag je de persoon of het merk dat te zien is op de foto eenvoudig in de foto.

Eenmaal gedeeld verschijnen de foto’s op jouw eigen Instagram-account. Gebruikers die het Instagram-account volgen krijgen de foto’s vervolgens te zien in hun persoonlijke Instagramfeed en kunnen de foto’s liken of erop reageren.

Ook is het mogelijk om iemand een direct message te sturen. Dit bericht is alleen zichtbaar voor de zender en de ontvanger.

Instagram bedrijfsprofiel

De voordelen van Instagram voor een bedrijf
Instagram is snel in gebruik wat het social media kanaal erg aantrekkelijk maakt voor bedrijven. Je maakt een mooie foto, bedenkt een kort tekstje en wat bijpassende hashtags… Even uploaden en je bent klaar.

De foto’s bieden de mogelijkheid om als bedrijf producten en diensten op een aantrekkelijke manier te presenteren aan de doelgroep. Waar in een webshop veelal gebruik wordt gemaakt van witte achtergronden achter producten kun je bij Instagram het perfecte plaatje samenstellen door na te denken over de achtergrond, kleur gebruik, de positie van het product en ga zo maar door.

Daarnaast is het mogelijk een korte beschrijving van je bedrijf te plaatsen in de biografie op jouw account in combinatie met een link naar de website van jouw bedrijf.

Door de grote hoeveelheid gebruikers van Instagram kun je op grote schaal nieuwe klanten bereiken. Afhankelijk van het soort foto’s dat je plaatst geef je meer persoonlijkheid aan jouw merk/bedrijf en zullen nieuwe klanten zich beter kunnen identificeren met dat wat jij doet.

Het Instagram bedrijfsprofiel
Een Instagram bedrijfsprofiel biedt een aantal handige functionaliteiten maar eerst even een korte uitleg hoe je een Instagram-account nou eigenlijk omzet in zo’n bedrijfsprofiel!

  1. Open de Instagram app;
  2. Ga naar het profiel van jouw merk of bedrijf (Na het aanmaken van een Instagram-account is deze automatisch ingesteld als persoonlijk-account);
  3. Druk rechtsboven op het tandwiel-icoon;
  4. Klik op ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’;
  5. Koppel het Instagram-account aan de Facebookpagina van jouw merk of bedrijf.

Wanneer je bovenstaande stappen hebt doorlopen zul je zien dat er op de Instagram pagina van jouw bedrijf bovenaan een statistiek icoontje is verschenen. Klik je daarop dan krijg je de volgende informatie:

  • Statistieken over hoe vaak jouw berichten zijn getoond in de afgelopen week;
  • Een overzicht van jouw populairste berichten;
  • Een overzicht van jouw populairste Instagram stories;
  • Een grafiek met de tijden waarop het grootste aantal van jouw volgers online is;
  • Statistieken van je actieve promoties/advertenties op Instagram.

Ook kun je informatie toevoegen aan het Instagram bedrijfsprofiel als de openingstijden van jouw bedrijf, de locatie, een telefoonnummer en een contactbutton.

Instagram bedrijfsprofiel

Creëer meer bereik op Instagram
Begint het al te kriebelen na het lezen van bovenstaande informatie? Voor je begint nog een aantal handige tips!

  1. Kies bij het aanmaken van een Instagram-account voor een gebruikersnaam die overeenkomt met de naam van het merk/bedrijf;
  2. Upload een herkenbare profielfoto die past bij de uitstraling van jouw bedrijf, bijvoorbeeld je bedrijfslogo. De profielfoto is zichtbaar bovenaan het Instagram-account, bij elke foto die je plaatst, bij elke reactie en in de zoekfunctie van Instagram;
  3. Voeg een korte maar krachtige biografie toe aan je profiel. Gebruik de tone-of-voice die past bij jouw bedrijf/merk, leg uit waar je voor staat, wat je biedt en hoe gebruikers contact met je kunnen opnemen;
  4. Gebruik hashtags (#)! Niet te veel maar ook niet te weinig. Voor bedrijven raad ik aan maximaal 10 hashtags toe te voegen aan elke post. Houd de hashtags wel relevant. De hashtags moeten namelijk omschrijven wat er op de foto te zien is en waarvoor ze bij jou terecht kunnen;
  5. Een kijkje achter de schermen? Die deel je via Instagram Stories! Deze stories bestaan uit een aantal foto’s of een korte video en blijven maar 24 uur online staan. Een nieuw item, een interessante actie of een andere leuke sneak peek? Daar zijn de Instagram Stories perfect voor!
  6. Gebruik Instagram ook vooral om contact te leggen met je volgers. Door bijvoorbeeld vragen te stellen in de omschrijving die je bij jouw foto’s plaatst lok je interactie uit. Gebruikers reageren met een like of een comment en daar kun jij dan weer op inhaken.

Style Creations

Maak jij al gebruik van een Instagram bedrijfsprofiel?

Neem contact op Online Communicatie

Bron: Emerce