5 nieuwe webdesign trends voor 2018

Een nieuw jaar betekent nieuwe trends. Zo ook op het gebied van webdesign. Wat zal er veranderd zijn ten opzichte van de webdesign trends van 2017? Hoe zien de webdesign trends voor 2018 eruit en hoe worden deze toegepast. Benieuwd?

Webdesign trends 2018 Splitscreen

Twee helften
Al enige tijd maken verschillende sites gebruik van een website die is opgesplitst in twee schermen, ook wel splitscreen genoemd. De website van Dropbox is hier een goed voorbeeld van. Een site die is opgedeeld in twee kleurvlakken met een flink kleurcontrast.

Het idee van het splitscreen is om bezoekers van een website te leiden naar de juiste content. Zo kun je in een webshop onderscheid maken tussen dames en heren, zou een site als Marktplaats kunnen kiezen voor koper (links) en verkoper (rechts) of een school voor studenten (links) en docenten (rechts).

Daarnaast is het mogelijk het splitscreen te gebruiken als showcase. Hierbij scrol je op de ene helft door de content of producten heen terwijl de andere helft blijft staan. Ook komt het voor dat beide helften individueel van elkaar bewegen. Hierbij is het echter wel van groot belang om de rust in het design van de website te bewaken.

Vloeibaar
Tegenwoordig bestaat een website uit allerlei verschillende, losse elementen. Noem het de bouwstenen van de website waaruit het design ontstaat. Deze verschillende losse bouwsteentjes leiden tot de volgende trend, namelijk Fluent Design.

Een design trend waarbij een webpagina voor je ogen wordt opgebouwd. Hoe verder je naar beneden scrolt, hoe meer bouwsteentjes op hun plek worden geplaatst.

Webdesign trends 2018 Skeleton screen

Skeleton screen
Het skeleton screen, oftewel skeletscherm, is een vereenvoudigde weergave van het design van een webpagina. Terwijl de daadwerkelijke content van een scherm wordt ingeladen wordt er dit jaar voor gekozen een skeleton screen te tonen. Een scherm dat lijkt op een wireframe, die al snel wordt ingevuld met de content die op de desbetreffende plaatsen hoort te staan. Een bekende website die hier gebruik van maakt is Facebook.

Opvallende kleuren
Het kleurgebruik in onze marketingmaterialen en websites kan natuurlijk niet achterblijven. 2018 wordt het jaar waarin duotone volop ingezet zal worden. Duotone maakt gebruik van een opvallende kleurcombinatie, bestaande uit twee kleuren. Denk bijvoorbeeld aan zwart-wit, blauw-rood en groen-blauw.

Door deze opvallende kleurcombinaties op de juiste manier in te zetten ontstaat er een opvallend beeld waarmee je zonder twijfel de aandacht trekt. Een voorbeeld van een radio zender die momenteel gebruik maakt van deze trend is SLAM! FM. Onder andere in bushokjes en langs de weg spot je hun opvallende blauw-rode posters.

Webdesign trends 2018 Duotone

Woordbeeld
Ondanks dat het gezegde luidt; “Eén foto zegt meer dan 1000 woorden”, wordt digitale communicatie in 2018 versterkt met woordbeeld. Juist ja, een combinatie tussen woorden en beelden!

Een perfecte oplossing wanneer de beschikbare foto’s een te lage resolutie hebben en gratis stockfoto’s niets opleveren.

Style Creations

Welk van deze webdesign trends voor 2018 spreken jou het meeste aan en waarom?

Neem contact op Webdesign

Bron: Frank Watching  |  Wikipedia (Duotone)  |  Bratpack

2018-02-28T18:09:31+00:00 februari 28th, 2018|Webdesign|0 Comments

Leave A Comment