TIPS: social media efficiënt inzetten voor jouw onderneming

Hoe krijg ik meer volgers? Hoe zorg ik ervoor dat mijn volgers mijn pagina interessant vinden? Hoe maak ik mijn onderneming anders dan die van andere op social media. Stuk voor stuk vragen die regelmatig voorbijkomen in gesprekken die ik voer met mijn klanten. Logisch, want wanneer je tijd in iets investeert wil je natuurlijk ook dat het iets oplevert. Waar je sowieso op moet letten wanneer je social media gebruikt voor jou onderneming?

Social media tips

TIP #1: spreid je kansen
Marketing gaat (onder andere) over het bereiken van mensen, interesse wekken en het aanzetten tot actie. Herhaling is hierbij een belangrijk onderdeel. Spreid daarom je kansen. Richt je niet op slechts één kanaal, maar verdiep je in wat past bij jouw onderneming.

Kort samengevat; Opereert jouw onderneming B2C en heb je veel mooi sfeerbeeld? Bekijk wat de mogelijkheden zijn met bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Pinterest. Een B2B onderneming heeft daarentegen waarschijnlijk meer aan Facebook, Twitter en LinkedIn. Oriënteer jezelf. Waar bevindt de doelgroep van jouw onderneming zich en hoe kun jij hen het beste prikkelen.

Elk social media kanaal heeft zijn eigen voor- en nadelen en vraagt om zijn eigen aanpak. Kijk daarom wat werkt en blijf verbeteren.

TIP #2: influencers
Met regelmaat hoor je de term ‘influencers’ voorbijkomen. In het nieuws, in de krant en ga zo maar door. Influencers beheren één of meerdere social media kanalen, hebben een groot aantal volgers en een sterke achterban. Verkoop je producten of diensten en heb je de mogelijkheid samen te werken met een influencer, dan speel je in op sociale bewijskracht.

Dat wat de influencer heeft (en promoot) interesseert zijn of haar volgers wellicht ook. Let wel op; maak duidelijke afspraken. Wat investeer jij vanuit jouw onderneming en wat wil je daarvoor terug. Maak het resultaat meetbaar met bijvoorbeeld traceerbare links, door het opvragen van statistieken of het gebruik van een kortingscode die volgers kunnen gebruiken bij hun aankoop.

TIP #3: interactie
Social media kanalen zijn dol op interactie. Het heet dan ook niet voor niets social media. Social media gaat over het onderhouden van je sociale leven. Omgaan met mensen, delen over wat je doet en entertainment. Unique content die jouw volgers interessant vinden of vermaakt is dan ook een must.

Ook heb je de mogelijkheid jouw volgers aan te zetten tot actie. Niet door specifiek te vragen aan hen om te reageren, te liken of te delen… Maar bijvoorbeeld met een quiz, een spelletje of een poll. Mensen houden ervan om hun mening te geven over een onderwerp. Polls zijn daar perfect voor!

TIP #4: menselijkheid
Social media is snel. Daarnaast gaat het om interactie, zoals aangegeven in TIP #3. Hoe groot je onderneming ook is; houdt de communicatie via social media menselijk. Leef met mensen mee en maak reacties persoonlijk. Zet bijvoorbeeld een afkorting of naam als afzender onderaan het bericht of open je bericht met het voorstellen van jezelf.

Zoiets eenvoudigs als een naam onder aan een bericht of als opening van het gesprek maakt het gesprek vele malen persoonlijker. Men weet met wie zij spreken en dat geeft vertrouwen. Wees bereikbaar als bedrijf, wees sociaal!

TIP #5: vermijd een overkill
TE is vrijwel in geen enkele situatie goed (behalve bij TEvreden natuurlijk…). Herhaling is de kracht van marketing. En ook met het gebruik van social media wil je in de belangstelling blijven staan. Dit door het plaatsen van goede, interessante content en het onderhouden van contact (interactie) met je volgers.

Echter; meer is niet altijd beter. Heb je geen inspiratie voor een post, niets wat interessant is voor je volgers en ook niets wat zij leuk vinden als amusement. Plaats dan niets. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Daarnaast is het sowieso van belang om de frequentie waarin je post te bewaken. Een overkill aan posts (te veel posts plaatsen) is absoluut geen aanrader. Het algoritme van de social media kanalen zal je hier op afstraffen. Ook bestaat de kans dat jouw volgers het irritant gaan vinden met het gevolg dat ze jouw pagina niet meer willen volgen.

Meer tips? Scroll dan wat verder naar beneden. Onderaan deze post vind je een interessante infographic gemaakt door Printsome met maar liefst 50 bruikbare tips betreft het gebruik van social media vanuit een onderneming.

Style Creations

Welk social media kanaal (of kanalen) gebruik jij voor jouw onderneming en waarom? Wat zou jij willen verbeteren aan de social media marketing?

Neem contact op Online Communicatie

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van webdesign, grafisch design of online communicatie? Like de Facebook pagina of volg Style Creations op LinkedIn!

Social media tips
2019-04-05T16:22:22+02:00april 5th, 2019|Online Communicatie|2 Comments

2 Comments

  1. Vincent Rondwijk 31 juli 2019 at 13:57 - Reply

    Bedankt voor het delen van deze goede tips om social media in te zetten voor mijn onderneming! Ik merk steeds vaker wat het belang van goede online vindbaarheid is, en hoe je als bedrijf kan inspelen op de behoeften van de klant. Ik ga ook eens nadenken over advertenties om mijn diensten te promoten.

    • Lisa - Style Creations 14 augustus 2019 at 10:21 - Reply

      Bedankt voor je reactie. Fijn om te horen!

      Helemaal waar. Het mooie van online is dat je iets vrij laagdrempelig kunt doen; bijvoorbeeld het plaatsen van een bericht op social media. Het hoeft niet veel tijd te kosten om iets wat informatief of amuserend is voor je doelgroep te plaatsen. Daarnaast is social media razend snel – korte lijntjes – waardoor je perfect kunt inspelen op de actualiteit. Mocht ik je ergens mee kunnen helpen neem dan gerust eens vrijblijvend contact op!

      ^Lisa,
      Style Creations

Leave A Comment