Zo zien de webdesign trends van 2017 eruit!

Het hebben van een website is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Ook is men er enorm bewust van dat een website er aantrekkelijk, volgens de laatste webdesign trends en onderscheidend uit moet zien maar tegelijkertijd zo gebruiksvriendelijk mogelijk moet zijn. Responsive design? Dat is in 2017 de normaalste zaak van de wereld want zeg nou eerlijk… Een website die zich niet aanpast aan het scherm van een tablet of smartphone? Dat kan gewoon niet meer nu meer mensen meer online zijn via hun tablet of smartphone dan via hun desktopcomputer of laptop.

Webdesign trends in 2017

De internetbrowsers van nu bieden steeds meer mogelijkheden wat ontwerpers qua webdesign vele malen meer vrijheid geeft. Opvallende typografie, video’s, grote afbeeldingen, interacties… 2017 biedt veel inspirerende webdesign trends. Webdesign trends waarvan ik er graag een aantal met je doorneem!

Vrolijke kleuren
Voorgaande jaren stonden rustige kleuren centraal bij webdesign. Voldoende witruimte was een must en belangrijke elementen op een website werden benadrukt met rustige, grauwe kleuren als grijs/blauw.

In 2017 kiezen we spontaan voor vrolijke, frisse kleuren als geel, turquoise, mint en roze. Heldere pastelkleuren zijn geliefd, geven call-to-actions op websites de nadruk die zij nodig hebben en zorgen voor een onderscheidende uitstraling.

Webdesign trends Frisse kleuren Pantone

Geometrische vormen
Al enige tijd wordt er zowel online als offline veel gebruik gemaakt van grafische vormen. Strakke lijnen en vormen als driehoeken, zeskanten en ruiten.

Het gebruik van geometrische vormen kan op verschillende manieren worden toegepast op een website, bijvoorbeeld als achtergrond of om de belangrijkste producten en/of diensten uit te lichten. Door de eindeloze hoeveelheid mogelijkheden met geometrische vormen in het webdesign krijgt een website een persoonlijke stijl die een website tot een hoger niveau tilt.

Webdesign trends geometrische vormen

Witte kaders
Wellicht ken je de Hero Background images nog; grote afbeeldingen van hoge kwaliteit die de volledige breedte van een website beslaan. Combineer deze trend met een wit kader en voer dit vervolgens door in het gehele webdesign. Het gebruik van kaders geeft een website structuur en overzicht.

 

Webdesign trends Witte Kaders

Grote typografie
Het gebruik van de juiste typografie kan de content en vormgeving van een website ontzettend boosten. Waar in voorgaande jaren vooral perfect beeldmateriaal de hoofdrol speelden wordt dit in 2017 gecombineerd met bijpassende typografie.

Door gebruik te maken van een sprekend lettertype kan de beleving op een website flink worden vergroot. Algemeen bekent is dat mensen vaak niet of nauwelijks lezen wat er in een tekst staat. Teksten worden gescand waardoor het meeste van een tekst aan de lezer voorbij gaat.

Om er toch voor te zorgen dat de belangrijkste onderdelen/onderwerpen van een website de aandacht van de bezoeker trekken kun je deze weergeven in een groot en opvallend font. Combineer dit met beeldmateriaal die de tekst ondersteund en je bent ervan verzekerd dat de tekst de aandacht van de bezoekers op jouw website trekt.

Op deze manier worden de bezoekers, mits de manier waarop het grote font wordt ingezet juist is, getriggerd tot het lezen van aanvullende informatie die op de website gegeven staat.

Webdesign trends Grote Typografie

Atomic Design
Deze laatste trend die ik graag wil toelichten in dit artikel is Atomic Design. Atomic Design is niet per direct een ontwerp trend maar eerder een manier van ontwerpen; ook wel een ontwerpmethode. Bij Atomic Design wordt zoals de naam al doet vermoeden gesproken van atomen en moleculen. Je hebt meerdere atomen nodig die samen een molecuul vormen.

Atomic Design neemt (een deel van) de functie van een huisstijlgids over. Bij Atomic Design geef je namelijk verschillende onderdelen – ook wel de atomen – vorm die je vervolgens consequent hergebruikt in de rest van het webdesign.

Neem bijvoorbeeld de vormgeving van een tekstveld, een button en een icoon. De drie atomen die nodig zijn om een zoekfunctie – ook wel het molecuul – weer te geven op een website maar ook kunnen worden gebruikt voor onder andere een comment box.

Door vast te leggen hoe de button, het icoon en het tekstveld eruitzien kun je vervolgens in andere onderdelen van de website de onderdelen hergebruiken.

Webdesign trends Atomic Design

Style Creations

Welke webdesign trend spreekt jou het meeste aan?

Neem contact op Webdesign

Bron: Frankwatching | MediaWeb
Beeld: Pinterest | Dribbble | GoLiveHQ

2017-06-16T18:53:42+00:00 mei 21st, 2017|Webdesign|3 Comments

3 Comments

  1. […] Previous […]

  2. Pieter de Kroon 20 juni 2017 at 21:20 - Reply

    Ik denk dat een trend van 2017 en 2018 ook meer interactie wordt.

    Blog springen de lucht uit en groepen groeien en zetten sociale media centraal.

    Veel websites hebben comment, contact systemen en dat wordt al ‘gewoon’
    Dit is zeker ook een punt dat je mee neemt in webdesign.

    • Lisa - Style Creations 21 juni 2017 at 10:03 - Reply

      Daar ben ik het helemaal mee eens! De afgelopen jaren is er al veel veranderd wanneer het aankomt op interactie via het internet en dus ook door middel van webdesign. Dit zal zich zeker de komende jaren verder gaan ontwikkelen.

      De snelheid waarmee merken en bedrijven met hun klanten communiceren wordt dan ook steeds hoger. Blogs, comment functionaliteiten, direct messages, social media kanalen, chatfuncties… De afstand tussen een bedrijf en de klant moet het liefst zo klein mogelijk zijn en de drempel om contact op te nemen zo laag mogelijk.

      Ook in webdesign begint dit de normaalste zaak van de wereld te worden. Veel bedrijven maken gebruik van een blog/nieuwspagina met een comment functie en de bekende FAQ pagina’s en contactformulieren zijn er nog wel, maar een vraag is vaak vele malen sneller gesteld via de chatfunctie!

      Zowel webdesign als andere online communicatie, bijvoorbeeld via social media, maakt de interactie tussen het bedrijf en de klant makkelijker en sneller. Het eenrichtingsverkeer van ‘vroeger’ – waarbij bedrijven alleen maar informatie verzonden – is verleden tijd!

      ^ Lisa
      Style Creations

Leave A Comment