Een responsive website een must?

Wereldwijd is 80% van de internetgebruikers in het bezit van een smartphone. Maar liefst 1,2 miljard mensen surfen op het internet via hun telefoon. Hartstikke handig natuurlijk alleen dit houdt wel in dat het ontzettend belangrijk is om ervoor te zorgen dat uw website mobielvriendelijk is door middel van bijvoorbeeld een responsive website. Waarom? Dat ligt ik in dit artikel toe.

Responsive Webdesign

Surfen op internet via smartphone #1
Uit onderzoek van het CBS blijkt dat in 2016 58,3% van de internetgebruikers surft op het internet via een desktop, 79,3% doet dit via een laptop of notebook, 68,3% via een tablet en 84,6% via een mobiele telefoon/smartphone.

Niet alleen het winnen van informatie maar ook het doen van aankopen via smartphone en tablet neemt toe. Dit betekent dat het van groot belang is om ervoor te zorgen dat een website responsive is.

Wanneer een website niet geschikt is voor mobiel gebruik is het voor de gebruiker vaak haast onmogelijk om een tekst fatsoenlijk te lezen. Om het nog niet te hebben over het drukken op een van de menu items of die ene belangrijke call-to-action.

Bij het vormgeven van een website wordt dan ook veel gesproken van ‘mobile-first’ webdesign. Hierbij wordt er eerst een webdesign gemaakt dat geschikt is voor mobiel gebruik aangezien de meeste internetgebruikers een website via hun smartphone zullen bezoeken. Is dit ontwerp optimaal, dan pas wordt er gekeken naar hoe de website eruit moet komen te zien op een desktop of laptop.

Hogere ranking in Google
In april 2015 heeft Google haar algoritme ge-updatet. Een van de belangrijkste wijzigingen uit deze update is dat Google haar voorkeur geeft aan een mobielvriendelijke website.

Het is mogelijk om voor mobiel een compleet andere website te ontwerpen dan voor desktop. Echter brengt dit een groot nadeel met zich mee. Google beoordeelt beide websites op deze manier namelijk als twee aparte websites. Dit heeft als gevolg dat de ranking van een website in Google kan verschillen waardoor bijvoorbeeld een desktopsite op de derde pagina in de zoekresultaten zal verschijnen terwijl de mobiele website bovenaan op de eerste pagina staat.

De oplossing? Een responsive webdesign! Eén website die zich feilloos aanpast aan de resolutie van het beeldscherm waarop de website wordt bezocht.

Benieuwd of jouw website door de mobielvriendelijkheidstest van Google komt? Test jouw website nu!

Responsive Webdesign

Een betere user experience
Ook wanneer het om user experience (gebruikerservaring) gaat is een responsive website belangrijk.

“Wanneer een website niet geschikt is voor mobiel gebruik is het voor de gebruiker vaak haast onmogelijk om een tekst fatsoenlijk te lezen. Om het nog niet te hebben over het drukken op een van de menu items of die ene belangrijke call-to-action.”

Past een website zich aan naar de resolutie van het scherm zal de tekst dat ook doen evenals de call-to-actions op een website. Dit maakt het voor de gebruiker eenvoudiger een tekst te lezen of op de juiste button te drukken.

Is een website niet gebruiksvriendelijk op mobiele-apparaten dan zullen gebruikers de website al snel weer verlaten. Er is alsnog een kans natuurlijk dat de bezoeker de website op een later moment bezoekt via een desktop of laptop maar de kans dat hij of zij niet meer terugkeert is vele malen groter.

Responsive webdesign en social media marketing
Niet alleen op de gebruikerservaring en de ranking in Google heeft een responsive website een positieve invloed. Houd jij je namelijk bezig met marketing via social media dan is een mobielvriendelijke website een pluspunt.

Veel social media kanalen worden door gebruiker bezocht via een smartphone of tablet. Door content te plaatsen op deze kanalen en daarin te verwijzen naar jouw website, trigger je de potentiële doelgroep een bezoek te brengen aan jouw website. Eenmaal op de website kan de bezoeker worden aangezet tot het ondernemen van een actie als bijvoorbeeld het doen van een aankoop.

In dat geval zou het natuurlijk jammer zijn wanneer men bij aankomst op de website deze direct weer verlaat omdat de website niet prettig is in gebruik doordat alles bijvoorbeeld vele malen te klein is. Een niet mobielvriendelijke website kan ervoor zorgen dat het gewoonweg onmogelijk is voor de bezoeker om de gewenste actie uit te voeren.

Een potentiële klant/opdracht mislopen… Dat wil niemand toch?!

Style Creations

Maak jij al gebruik van een responsive website?

Neem contact op Webdesign

Bron: CBS  |  Frankwatching

2017-07-28T20:44:45+00:00 juni 4th, 2017|Webdesign|2 Comments

2 Comments

  1. […] responsive webdesign (betere […]

  2. […] apparaten Eerder benadrukte ik al eens het belang van een mobielvriendelijke website. Maar ook wanneer het aankomt op social media mag het mobiele tijdperk niet worden onderschat. Bij […]

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.