SEO… Wat is dat eigenlijk?

Wanneer je het hebt over websites en online bereik dan komt de term SEO al snel ter sprake. Het is onwijs belangrijk voor een website maar wat is het nou eigenlijk? De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine optimalisatie. Optimaliseer je een website voor zoekmachines dan zal deze beter vindbaar zijn in zoekmachines als bijvoorbeeld Google.

SEO

Hoe werkt het?
SEO speelt in op het organisch bereik van een website. Organisch houdt in dat je zonder te betalen hoger in de resultaten van zoekmachines komt te staan. De positie van jouw website in de zoekresultaten wordt bepaald op basis van de waarde die Google geeft aan jouw pagina. Is de informatie op een webpagina van jouw website relevant voor de persoon die zoekt via de zoekmachine of lijkt een andere pagina qua informatie belangrijker?

Zoekmachines als Google beoordelen een webpagina op verschillende onderdelen. Om jouw website hoger te laten scoren in de organische zoekresultaten van Google, en dus de SEO te verbeteren, moet je op het volgende letten:

  • Keywords in de URL en de domeinnaam;
  • Keywords in de titel (H1) en de tussenkop (H2) van een pagina;
  • Keywords in de paginanaam van een URL (ook wel slug);
  • Een beperkte diepte van een pagina, bij voorkeur maximaal 3 pagina’s diep;
  • Keywords in de ALT-tag van afbeeldingen (alternatieve tekst die je ziet wanneer de afbeelding niet laadt);
  • Aantal keywords in body-tekst van een pagina (ongeveer 3% tot 5% van de tekst mag bestaan uit keywords. Houdt daarnaast een minimale tekst aan van 300-350 woorden en zorg ervoor dat een tekst leesbaar is en blijft!);
  • Interne- en externe links;
  • Het gebruik van een sitemap op de website;
  • De laadtijd van een website;
  • Gebruik van ‘rich snippets’ voor meer informatie in de zoekresultaten (dit is bijvoorbeeld het kruimelpad);
  • Een responsive webdesign (betere gebruiksvriendelijkheid);
  • Het gebruik van afbeeldingen in een tekst/blog.

Keywords kiezen en gebruiken
Per pagina kun je één of meerdere keywords invoeren. Het is van groot belang om goed na te denken over deze keywords. Op welke woorden wil je gevonden worden? Op welke keywords zoekt de doelgroep wanneer hij of zij opzoek is naar een product of dienst die jij biedt? Hoe groot is de betaalde concurrentie op het keyword? Hoe vaak wordt er gezocht op het keyword?

Keywords gekozen? Dan is het de bedoeling dat deze niet alleen als keyword van de pagina worden ingesteld. Het beste is om het gekozen keyword terug te laten komen in bovengenoemde onderdelen. Stel je dit op een strategische manier in dan zullen zoekmachines dit waarnemen en een pagina als belangrijk beschouwen voor de gebruiker van de zoekmachine.

Nu denk je misschien dat wanneer je wil worden gevonden op bijvoorbeeld de zoekterm “fiets kopen” je een webpagina het beste volledig vol kunt proppen met het keyword “fiets kopen”. Toch is het afraden klakkeloos overal maar de keywords neer te zetten.

Overmatig gebruik van keywords, ook wel keyword stuffing, maakt een tekst moeilijk leesbaar voor de gebruiker van de website met als gevolg dat zij een website snel zullen verlaten. Daarnaast nemen de zoekmachines dit overmatige gebruik ook waar met als gevolg dat jouw pagina lager in de zoekresultaten zal worden geplaatst.

Al met al: denk goed na over de keywords waarop je gevonden wil worden. Welke zoektermen gebruikt jouw doelgroep om het product of de dienst die jij biedt te zoeken met behulp van een zoekmachine. Plaats deze keywords strategisch in een tekst, maar houdt bovenal teksten leesbaar voor de gebruiker!

Neem de tijd
Vergeet niet dat SEO veel tijd kost. Bovenstaande lijst met onderdelen geven de punten weer waar je op moet letten. Helaas is het niet de gouden sleutel tot een gigantisch organisch bereik. Verdiep je in de doelgroep, denk na over de manier waarop zij zoeken en blijf de keywords en de teksten op de website verbeteren om jouw website stukje bij beetje onmisbaar te maken voor zoekmachines.

Style Creations

Heb jij je al eens verdiept in de SEO van jouw website? Ben je tevreden over het organisch bereik van jouw website?

Neem contact op

Bron: Karel Geenen & Wikipedia

2017-08-16T19:09:45+00:00 augustus 16th, 2017|Online Communicatie, Webdesign|1 Comment

One Comment

  1. […] en geld gestoken in een mooi en professioneel ogende website. Ook ben je al druk geweest met de SEO maar toch komen er nog niet zoveel bezoekers op jouw website als je wil. Geduld hebben en blijven […]

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.