5 social media trends voor 2018

2017 loopt ten einde. Tijd om een aantal social media trends die worden verwacht in 2018 onder de loep te nemen! 2018 belooft wederom een hoop verandering met zich mee te brengen. Verandering waar jij als ondernemer sowieso van op de hoogte moet zijn om er vervolgens op de juiste manier op in te kunnen spelen.

De invloed van social media? Die blijft uiteraard groeien. Het is daarom (meer dan) handig om te weten waarop je moet letten bij het gebruik van social media – en daarmee de komende social media trends. Wellicht zijn er punten waar ook jouw onderneming/merk nog op kan scoren!

Social media trends 2018

Video blijft
Dat video belangrijk is op social media weten veel mensen inmiddels wel. Maar wist je ook dat snel verwacht wordt dat 70% van alle content op Facebook video zal zijn!? 70 PROCENT! Met andere woorden… Maak je als bedrijf of merk geen gebruik van video op social media als Facebook, dan wordt het behalen van je doelstellingen steeds moeizamer.

Nu wordt al snel gedacht dat video veel tijd in beslag neemt en veel geld kost. Gelukkig hoeft dat niet zo te zijn. Onder video verstaan media als Facebook veelal bewegende content. Een GIF-animatie valt hier dus ook onder. Daarnaast kun je denken aan het toevoegen van animatie, stop motion en cinemagraphs. Stuk voor stuk vormen van video/motion die prima in te zetten zijn als bedrijf zonder dat je er uren mee bezig hoeft te zijn en er veel geld in hoeft te steken.

Mobile apparaten
Eerder benadrukte ik al eens het belang van een mobielvriendelijke website. Maar ook wanneer het aankomt op social media mag het mobiele tijdperk niet worden onderschat. Bij meer dan 80% van alle tijd die wordt doorgebracht op social media wordt gebruik gemaakt van een mobiel apparaat. Gemiddeld kijkt men 150 keer per dag op een smartphone.

TIP zorg ervoor dat de campagnes die je start via social media mobiel zijn! Combineer dit met het gebruik van video en beeld. Houd er rekening mee dat groot (ingezoomd) beeld beter overkomt via een mobiel apparaat dan kleine afbeeldingen.

Social media trends 2018

Chats
Zijn er vragen dan wil de klant het liefst direct een antwoord hebben. Chatbots zijn hier perfect voor. Chatbots maken het mogelijk op social media snel en direct te communiceren met de klant en deze te combineren met automatisatie. Door klanten actief te benaderen met chatbots help je het aankoopproces op gang, verlaag je drempels en kun je jouw conversie sterk verhogen.

Livestreaming
Afgelopen jaar maakten steeds meer merken gebruik van diensten als Snapchat en Instagram Stories. In 2018 wordt verwacht dat livestreaming vanuit bedrijven verder zijn opmars zal maken. Mede doordat het in advertenties mogelijk zal worden een livestream vooraf aan te kondigen en te promoten. Hierdoor kun je voor een relatief laag bedrag een groot publiek bereiken.

Targeting
Eerder was het via social media prima mogelijk een relatie op te bouwen met fans op basis van organisch bereik. Helaas zal ook jij hebben gemerkt dat de doelgroep bereiken zonder te betalen (adverteren) het afgelopen jaar lastiger is geworden. Volgend jaar zal dit zich verder doorzetten.

Jouw doelgroep bereiken via social media zal voornamelijk moeten gebeuren door het inzetten van advertenties. Let hierbij op dat je doelgericht te werk gaat om de gewenste resultaten te behalen.

Vooraf onderzoek doen is cruciaal voor het behalen van het gewenste doel. Een advertentie gedraaid? Vergeet dan ook niet grondig en kritisch te kijken naar de behaalde resultaten om zo de advertentie – en daarmee de gestelde doelen – te verbeteren!

Style Creations

Wat zijn volgens jou de social media trends van 2017 geweest? Welke ontwikkelingen verwacht jij in 2018? Hoe wil jij het social media gebruik van jouw onderneming in 2018 verbeteren en zien groeien?

Neem contact op Online Communicatie

2017-11-17T18:37:59+00:00 november 17th, 2017|Online Communicatie|1 Comment

One Comment

  1. […] Previous […]

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.