Maak de gewenste indruk met het juiste kleurgebruik

Zowel bij grafisch design, webdesign als online communicatie speelt kleurgebruik een belangrijke rol. De gebruikte kleuren hebben (ongemerkt) impact op jouw potentiële klanten. Bijvoorbeeld op de associatie die zij hebben met jouw merk of bedrijf en het gevoel dat daarbij wordt opgeroepen.

Kleurgebruik kleurenpsychologie

Het kiezen van de juiste kleuren
Door bewust een kleurenschema op te stellen kun je inspelen op hetgeen wat je wil uitstralen. Eenmaal een kleurenschema gekozen is het een grote stap deze in een later stadium van jouw onderneming aan te passen. De wijziging van het kleurschema moet je bijvoorbeeld niet alleen aanpassen op de website maar ook in andere onderdelen als bijvoorbeeld de promotiematerialen die je gebruikt. Het kiezen van het juiste kleurgebruik is dan ook een beslissing die je voor een lange termijn maakt.

Bij het kiezen van de kleurcombinatie begin je met één of meerdere basiskleuren. Belangrijk is om bij het maken van deze keuze rekening te houden met de emotionele reacties die kleuren op kunnen roepen bij jouw doelgroep; ook wel kleurenpsychologie. Elke kleur roept namelijk zijn eigen associaties en gevoelens op.

Kleurenpsychologie
Afhankelijk van wat jij met jouw bedrijf wil uitstralen en welke missie je hebt kun je kiezen voor bepaalde kleuren die deze uitstraling en missie ondersteunen. Hieronder een lijst met de belangrijkste associaties en gevoelens die worden opgeroepen per kleur:

Kleurgebruik kleurenpsychologie

Geel
Geel straalt vrolijkheid en positiviteit uit. Het doet denken aan de zon, verwarmt, stimuleert en roept nieuwsgierigheid op. Daarnaast activeert het tot het ondernemen van actie en is het een kleur die energie geeft.

Rood
De meest krachtige kleur van allemaal is rood. Rood wordt over bijna de hele wereld geassocieerd als de kleur van het leven. Het kan zowel intimiteit als warmte uitstralen, is levendig en kan daardoor leiden tot onrust en/of vragen om actie. Rood is gebiedend en waarschuwend. Een button die absoluut niet over het hoofd mag worden gezien? Met de kleur rood valt deze op, geeft het energie en vraagt de button om actie.

Oranje
In Nederland wordt oranje geassocieerd met feestelijk, inspirerend, smakelijk, interessant, actief, warm en stimulerend. Oranje valt (wereldwijd) net als rood op, geeft energie en vraagt om actie, alleen dan op een minder agressieve manier.

Groen
Ontspanning, vrije tijd, kalmte en vrede. Groen is de kleur die de meeste rust oproept. Logisch ook aangezien groen de kleur is die het meeste voorkomt in de natuur. Het is een levendige kleur die frisheid en energie geeft. Daarnaast wordt groen geassocieerd met iets dat goed is; denk bijvoorbeeld aan een groen stoplicht of een groen vinkje.

Blauw
De kleur die de meeste emoties oproept is zonder enige twijfel de kleur blauw. Blauw kan worden geassocieerd met rust en kalmte, hoop, betrouwbaarheid, waarheid en helderheid. Ook kan de kleur worden geassocieerd met technisch, formeel, zakelijk, wijsheid, stabiliteit en macht. Blauw is dan ook een veel gekozen kleur in het bedrijfsleven.

Paars
De kleur paars zie ik vaak voorbijkomen in de huisstijl van bedrijven. Paars is de kleur van emotie. Het werkt kalmerend en stimulerend. Ook wordt paars geassocieerd met luxe, intelligentie, ijdelheid, creativiteit en mysterie.

Wit
Ook al is wit net als zwart geen ‘echte’ kleur. Wit is misschien wel de belangrijkste van allemaal. Wit staat voor onschuld, luxe, eenvoud, neutraal en tijdloos. Het is licht en geeft ruimte. Door voldoende wit te gebruiken, zowel online als offline, creëer je rust in bijvoorbeeld jouw marketingmaterialen en website. Daarnaast zorgt wit ervoor dat onderdelen die daadwerkelijk moeten opvallen de aandacht krijgen die zij verdienen. Wit leidt namelijk niet af.

Grijs
Zoek je naar een kleur die perfect kan worden gecombineerd met alle andere kleuren? Kies dan voor grijs. Grijs roept (vrijwel) geen emoties op. Het is een tijdloze kleur die zich makkelijk laat combineren met andere kleuren, hoe fel deze ook zijn!

Zwart
Hierboven kwam het al even kort ter sprake; zwart is geen echte kleur. Toch roept ook zwart verschillende associaties op. Zo staat zwart voor autoriteit, macht, tijdloos, elegantie en rebellie. Door zwart op de juiste manier toe te passen geeft het een chique uitstraling.

Kleurgebruik kleurenpsychologie

De juiste kleuren in de juiste context
Afhankelijk van de doelgroep waar jij je op richt en het doel dat je hebt met jouw onderneming kun je voor bepaalde kleuren kiezen.

Heb je een vrouwelijke doelgroep dan doen kleuren als paars, roze, blauw en oranje het goed. Wil je een mannelijke doelgroep aanspreken? Dan kun je beter gaan voor blauw of groen.

Ook per sector verschilt het kleurgebruik. Bedrijven die zich richten op het milieu zullen bijvoorbeeld vaak gebruik maken van de kleur groen, terwijl bedrijven die financiële hulp bieden vaker zullen gaan voor de kleur blauw.

Voor je begint met het kiezen van jouw kleurenschema en hoe deze kleuren zullen worden ingezet is het dan ook belangrijk te kijken naar de missie van jouw onderneming, de doelgroep die je wil aanspreken en de reactie die je bij hen wil oproepen.

Daarnaast is het van belang kleuren structureel door te voeren in de marketingmaterialen, de communicatie via bijvoorbeeld social media kanalen en de website. Het kleurgebruik zal op deze manier een punt van herkenning vormen bij jouw doelgroep.

Style Creations

Welk kleurgebruik past het beste bij jouw onderneming?

Neem contact op Kleurgebruik

2017-07-25T17:07:26+00:00 juli 25th, 2017|Grafisch Design, Online Communicatie, Webdesign|1 Comment

One Comment

  1. […] De verhalen spelen op hun beurt in op de emotie van mensen. De identificatie met het verhaal, het groepsgevoel en de bekende beweegredenen… […]

Leave A Comment